Keynote Speakers
Prof. George Abungu, Director-General Emeritus, National Museums of Kenya
George Okello Abungu obtained his Masters and PhD in archaeology at Cambridge University, UK, and is a former Director General of the National Museums of Kenya. He is CEO of Okello Abungu Heritage Consultants and a recipient of the Lifetime Achievement in Defense of Art from the Association for Research into Crimes Against Art (ARCA) and the Ordre National Du Lion Chevalier by the Republic of Senegal. He is also a Knight of the Order of Arts and Letters (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres) of the French Republic for his outstanding contribution to heritage at local and global levels as well as the first African recipient of the World Heritage Fund Award for his contribution to capacity building in the field of heritage in Africa. George Abungu has researched, published and taught in the disciplines of archaeology, heritage management, culture and development, and most recently on the global trend of decolonisation in museums. He was Kenya’s representative to the UNESCO World Heritage Committee, and Vice-President of its bureau (2004-2008). He is founding Associate Professor of the MA in Heritage Management at the University of Mauritius and a fellow of the Stellenbosch Institute for Advanced Studies at the University of Stellenbosch, South Africa. He is currently an Honorary Professor at the Centre of Heritage and Museum Studies, Australian National University (ANU), Canberra, where he is working on the subject of Restitution. His most recent publications include National Museums in Africa: reflection on memory, identity and the politics of heritage (w/Silverman et al, 2022) and The Heritage of the Colonized: Managing Heritage in Africa (w/Webber Ndoro, 2023).
George Okello Abungu obtuvo un máster y un doctorado en arqueología en la Universidad de Cambridge (Reino Unido) y fue Director General de los Museos Nacionales de Kenia. Es Director General de Okello Abungu Heritage Consultants y ha recibido el Lifetime Achievement in Defense of Art de la Association for Research into Crimes Against Art (ARCA) y la Ordre National Du Lion Chevalier de la República de Senegal. También es Caballero de la Orden de las Artes y las Letras (Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres) de la República Francesa por su destacada contribución al patrimonio a escala local y mundial, así como el primer africano galardonado con el Premio del Fondo del Patrimonio Mundial por su contribución al desarrollo de capacidades en el ámbito del patrimonio en África. George Abungu ha investigado, publicado y enseñado en las disciplinas de arqueología, gestión del patrimonio, cultura y desarrollo, y más recientemente sobre la tendencia mundial a la descolonización en los museos. Fue representante de Kenia en el Comité del Patrimonio Mundial de la UNESCO y Vicepresidente de su Mesa (2004-2008). Es profesor asociado fundador del Máster en Gestión del Patrimonio de la Universidad de Mauricio y miembro del Instituto Stellenbosch de Estudios Avanzados de la Universidad de Stellenbosch (Sudáfrica). Actualmente es profesor honorario en el Centro de Estudios sobre Patrimonio y Museos de la Universidad Nacional Australiana (ANU), en Canberra, donde trabaja sobre el tema de la restitución. Entre sus publicaciones más recientes figuran National Museums in Africa: reflection on memory, identity and the politics of heritage (con Silverman et al, 2022) y The Heritage of the Colonized: Managing Heritage in Africa (con Webber Ndoro, 2023).
George Okello Abungu a obtenu une maîtrise et un doctorat en archéologie à l'université de Cambridge, au Royaume-Uni, et a été directeur général des musées nationaux du Kenya. Il est directeur général d'Okello Abungu Heritage Consultants et a reçu le Lifetime Achievement in Defense of Art de l'Association for Research into Crimes Against Art (ARCA) et l'Ordre National du Lion Chevalier de la République du Sénégal. Il est également Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres de la République française pour sa contribution exceptionnelle au patrimoine aux niveaux local et mondial, ainsi que le premier Africain à recevoir le prix du Fonds du patrimoine mondial pour sa contribution au renforcement des capacités dans le domaine du patrimoine en Afrique. George Abungu a mené des recherches, publié et enseigné dans les disciplines de l'archéologie, de la gestion du patrimoine, de la culture et du développement, et plus récemment sur la tendance mondiale à la décolonisation dans les musées. Il a été le représentant du Kenya au Comité du patrimoine mondial de l'UNESCO et vice-président de son bureau (2004-2008). Il est professeur associé fondateur de la maîtrise en gestion du patrimoine à l'université de Maurice et membre du Stellenbosch Institute for Advanced Studies à l'université de Stellenbosch, en Afrique du Sud. Il est actuellement professeur honoraire au Centre d'études sur le patrimoine et les musées de l'Université nationale australienne (ANU), à Canberra, où il travaille sur le thème de la restitution. Ses publications les plus récentes comprennent National Museums in Africa : reflection on memory, identity and the politics of heritage (w/Silverman et al, 2022) et The Heritage of the Colonized : Managing Heritage in Africa (avec Webber Ndoro, 2023).
Mr Kevin Farmer, Deputy Director of the Barbados Museum and Historical Society
Mr Kevin Farmer holds a Master’s degree in History (Heritage Studies) from the University of the West Indies, Cave Hill, Barbados, and has lectured in Archaeology at the Department of History at the University of the West Indies, St. Augustine, Trinidad and taught at the UWI Cave Hill in their MA Heritage Studies program. Mr. Farmer is co-editor of the publication Pre-colonial and Post-Colonial Contact Archaeology in Barbados (2019); Plantation to Nation: Caribbean Museums and National Identity (2012) as well as numerous articles on cultural resource management, heritage in the age of climate change, historical archaeology, and the future of heritage development in the Caribbean. As a member of the International Association of Caribbean Archaeologists (IACA) and Museum Association of the Caribbean (MAC), he has provided expert advice to regional partners on the 1970 UNESCO Convention, Disaster Resilience, and Museum Development. Kevin Farmer's research interests include the creation of cultural identity in post-colonial states, the role of museums in national development, the management and curation of archaeological resources, and the role of heritage in national development.
El Sr. Kevin Farmer posee un Máster en Historia (Estudios del Patrimonio) por la Universidad de las Indias Occidentales, Cave Hill, Barbados, y ha impartido clases de Arqueología en el Departamento de Historia de la Universidad de las Indias Occidentales, San Agustín, Trinidad y ha enseñado en la UWI Cave Hill en su programa de Máster en Estudios del Patrimonio. El Sr. Farmer es coeditor de la publicación Pre-colonial and Post-Colonial Contact Archaeology in Barbados (2019); Plantation to Nation: Caribbean Museums and National Identity (2012), así como numerosos artículos sobre gestión de recursos culturales, patrimonio en la era del cambio climático, arqueología histórica y el futuro del desarrollo del patrimonio en el Caribe. Como miembro de la Asociación Internacional de Arqueólogos del Caribe (IACA) y de la Asociación de Museos del Caribe (MAC), ha proporcionado asesoramiento especializado a socios regionales sobre la Convención de la UNESCO de 1970, la resiliencia ante catástrofes y el desarrollo de museos. Los intereses de investigación de Kevin Farmer incluyen la creación de la identidad cultural en los estados poscoloniales, el papel de los museos en el desarrollo nacional, la gestión y conservación de los recursos arqueológicos y el papel del patrimonio en el desarrollo nacional.
M. Kevin Farmer est titulaire d'une maîtrise en histoire (études du patrimoine) de l'Université des Indes occidentales, Cave Hill, Barbade, et a donné des cours d'archéologie au département d'histoire de l'Université des Indes occidentales, St. Augustine, Trinité, et a enseigné à l'UWI Cave Hill dans le cadre de son programme de maîtrise en études du patrimoine. M. Farmer est co-éditeur de la publication Pre-colonial and Post-Colonial Contact Archaeology in Barbados (2019) ; Plantation to Nation : Caribbean Museums and National Identity (2012) ainsi que de nombreux articles sur la gestion des ressources culturelles, le patrimoine à l'ère du changement climatique, l'archéologie historique et l'avenir du développement du patrimoine dans les Caraïbes. En tant que membre de l'Association internationale des archéologues de la Caraïbe (IACA) et de l'Association des musées de la Caraïbe (MAC), il a fourni des conseils d'expert aux partenaires régionaux sur la Convention de l'UNESCO de 1970, la résilience aux catastrophes et le développement des musées. Les recherches de Kevin Farmer portent sur la création d'une identité culturelle dans les États postcoloniaux, le rôle des musées dans le développement national, la gestion et la conservation des ressources archéologiques et le rôle du patrimoine dans le développement national.